Städ & Fix

Ta hand om din bil 

Har din bil gått sönder eller är det kanske så att det är en del eller något på din bil som inte fungerar? Är du då en utav de personer som har noll koll på bilar och inte ens vet vad det är som är sönder på bilen?  Genom att då köra bilen till en bilverkstad kan du få hjälp och tips på reparation som just din bil behöver. 

En bilverkstad kan hjälpa dig som har problem med bilen eller behöver reparera någonting på bilen. Så som att sälja däck eller delar och tillbehör till bilen som man kan behöva, är en sak som många bilverkstader gör åt dig med bil. 

Är det kanske som så att du har kört omkring med din bil länge och nu behöver tvätta den smutsiga bilen? Genom att göra en biltvätt borås så blir din bil enkelt och snabbt ren och fräsch igen. Det behöver inte vara svårt att ta hand om bilen, så länge du gör det rätt. 


Spara på kroppen och anlita en flyttfirma 

Att flytta möbler från hus a till hus b är en tidskrävande process som dessutom sliter ordentligt på kroppen. I denna text kommer ett par olika anledningar till att du ska anlita en flyttfirma tas upp.

Du hittar flyttfirmor överallt, till exempel flyttfirma göteborg, borås och kinna. 


flyttstädning västerås


Är det dags att flytta? 

Är dte kanske så att du ska flytta till ett nytt hem, en ny lägenhet eller ett nytt hus? Det är ju fantastiskt kul men det är inte alltid så enkelt, speciellt inte att flytta på egen hand. Du har ju förmodligen vardagssysslor som ska göras och jobb som ska skötas, därav kan det bli lite svårt att hitta tiden för just en flytt. 

En flytt sker ju sällan på bara några timmar och det kan därför vara bra att man förbereder den och planerar den väl. Det kan även vara bra att anlita en flyttfirma som kan hjälpa till med självaste flytten och allt det praktiska jobbet. 

En flyttfirma kan hjälpa dig med allt ifrån packning av dina varor till transport av produkterna och möblerna till det nya stället. Det kan även hjälpa dig med den flyttstädning borås som ska göras innan du lämnar bostaden efter dig. 


Packning av glas inför en flytt

Packning är en stor del av flyttarbetet och när det kommer till att packa glas så krävs extra försiktighet och eftertanke för att inte komma fram till sitt nya boende med bara glasskärvor kvar i kartongen.

Se till så att du har stadiga kartonger att packa i. Är du osäker så brukar en väletablerad flyttfirma stockholm kunna erbjuda bra emballage och om inte så åtminstone råd för vad som fungerar bäst. En tumregel är att lägga det tyngsta längst ner i botten och sedan fylla på med lättare ovanpå. Alla tomrum ska sedan också fyllas för att skydda lite extra.

Slå in varje glas i papper oavsett om det gäller vattenglas eller vinglas. Silkespapper är det absolut bästa, men även tidningspapper fungerar. Risken med det sistnämnda är dock att pappret färgar av sig så att allt behöver tvättas innan det ställs ini  skåpen. Var generös och slarva inte.


Hur du packar ömtåliga föremål inför din flytt

Packningsarbetet inför en flytt är i regel omfattande och allra mest komplicerat är det att packa de mer ömtåliga föremålen på ett smart och tryggt sätt. Vill man vara extra säker kan man anlita en flyttfirma mölnlycke och låta dem hantera all packning, men man kan också klara det själv bara man tänker till och är noggrann.

Skyddsplast och skyddsmaterial

Välj alltid stabila kartonger så att botten eller handtagen inte riskerar att gå sönder. Större föremål likt tavlor kan du linda in i bubbelplast och sedan tejpa fast kartongbitar på.

Linda in sakerna

Alla mindre föremål ska lindas in innan de läggs ner i lådorna. Silkespapper är det allra säkraste och snällaste, men tidningspapper fungerar också. Risken är bara att de fäller av sig. Lägg sedan inte de allra mest ömtåliga sakerna i botten utan tumregeln är att alltid börja med det som är lite tyngre för att fylla på med lättare saker efter hand.

Rengör ditt tangentbord

Det är lätt och rätt vanligt med smulor i tangentbordet liksom spilld dricka eller kaffe över det.  Tur då att det går at rengöra det. Något som man faktiskt ändå bör göra med jämna mellanrum med tanke på hur mycket bakterier och baciller som fastnar i det. Även om ni har hjälp med er kontorsstädning malmö så bör ni faktiskt ta er an tangentborden då de i sin tur sällan rengör dem.

Så här rengör du tangentbordet i fyra steg:

1. Koppla bort det och lägg det upp och ned. Peta bort och dammsug upp smulor och skräp. Med en hårtork kan man också bli kvitt en hel del. 

2. Med en fiberduk torkar du sedan av tangenterna. Fukta den bara eller använd något rengöringsmedel framtaget för just elektronik. Finns även våtservetter för ändamålet.

3. Extra noga rengöring kan du göra med tops som du doppat i isopropanol köpt på apoteket.

4. Rengöringsmedel ska aldrig sprayas rakt på tangentbordet. All elektronik är oerhört känslig för för mycket vätska och kan då förstöras till följd av för mycket fukt. 


Bättre miljö för personalen

Det är viktigt att ha ett rent och städat kontor både för eventuella kunder som besöker kontoret och för dina anställda. Är man inte tillräckligt noga med att ha en ordentlig kontorsstädning malmö så kan det leda till sämre arbetsmiljö och i sin tur till att dina anställda senare blir sjukskrivna. Vad ingår då i en typisk kontorsstädning? Det beror lite på vad man bestämmer med företaget man väljer att anlita. Ibland kan det till exempel vara dammsugning, torkning av golv och ytor och kanske även att man tömmer sopor. Vissa kan dock även erbjuda andra tjänster så som att plocka ur och i disken, vattna blommor, fylla på kaffe och så vidare. Det beror som sagt helt på vad man bestämmer med den firman man anlitar. Man kan dessutom välja mellan olika intervaller man vill ha städat. Vissa kanske behöver någon gång i månaden, medan andra behöver två eller tre gånger i veckan.


Städning för företag

När man pratar om företagsstädning kanske man oftast tänker på kontorsstädning eller städning för mindre företag  och kontor. Men faktum är att företagsstädning malmö kan vara ett väldigt brett område och det innefatta allt från just kontorsstädning till butiksstädning eller städning i lagerlokaler till exempel. Oavsett storlek på företag, butik eller lokal så kan det vara så att man behöver hjälp med att hålla det rent och snyggt. Det kan vara så att man inte har tid med att själv göra det eller att man helt enkelt inte orkar på grund av det är så mycket andra saker att tänka på som företagare. Som tur är så finns det städföretag som erbjuder hjälp med just detta. Oavsett om du behöver en enkel städning varje dag innan företaget öppnar eller om det bara behövs en städning då och då så finns det förmodligen ett företag som passar dina behov.


Ordning på kontoret

Börjar dina anställda klaga på att det är smutsigt på kontoret? Då har det gått alldeles för långt. Det är mycket viktigt att hålla kontoret städat och rent. Det kan vara mycket teknik och små saker på ett kontor som dammar lätt och som kan vara svårt att se ibland. Däremot är det mycket viktigt att kontorsstädning lund sköts ordentligt. Varför då kanske man frågar sig. För det första så kan ett ostädat kontor bidra till att din anställda på sikt kanske blir sjuka, vilket i sin tur kan leda till stora kostnader för företaget. Är det väldigt dammigt och man till exempel har en hel del elektronik på kontoret så kan det även vara så att det finns en brandrisk. Om det lägger sig damm i och på elektroniken samtidigt som den körs varm så kan det att det till slut kan fatta eld. Det är bara två av många anledningar att hålla kontoret rent.


Viktigt då du anlitar en städfirma

Städhjälp är något som fler och fler eftersöker för varje år som går och det handlar inte längre till största del utav företag som vill optimera sina arbetsplatser utan också om privatpersoner av alla dess slag. Tack vare den växande efterfrågan så har också fler och fler städbolag poppat upp landet över. Det gäller dock att vara noggrann vid sitt val av firma för rätt resultat oavsett om man enbart söker efter hjälp till ett enstaka tillfälle eller fortsatt löpande.

I första steget kan det vara bra att fastställa hur ofta du hoppas på att kunna få besök utav din städfirma örebro. För långvarig hjälp kan ett löpande abonnemang erbjudas av många.

Nästa fråga du måste kunna svara på är vilken typ av hjälp du är ute efter, d.v.s. hur omfattande den ska vara.

När du svarat på dessa två frågor så kommer företagen du ringer upp kunna ge dig ett offertförslag. 



När tiden inte räcker till

Det är i ett rent och väldoftande hem som vi mår som allra bäst, men vad gör man då när tiden till städning faktiskt inte riktigt räcker till? Allt fler idag upplever just den här problematiken och det är också därför som hemstädning stockholm har blivit en allt mer efterfrågad tjänst hos diverse städföretag. En tjänst som innebär att under den tiden som man exempelvis är på arbetet eller i skolan får sitt hem genomgått av riktiga städproffs så att man kan komma hem och bara njuta av den där känslan av välbehag. Man bestämmer själv sin hemstädnings omfattning och städfrekvens och huruvida man vill ha dem till sig just vid enstaka tillfällen eller på löpande basis för framtiden.

Nej, det är inte bara till för rika eller karriärsstinna människor! ALLA mår bra av den här typen av vardagshjälp då man får ett hem vart man kan koppla av liksom mer tid för familjen och fritidsintressen man må ha.


Kontorsstädning för de anställdas hälsa

Det är inte bara för att man vill ha snygga kontor att bjuda in kunder till som det är viktigt att investera i riktigt bra kontorsstädning. Det är framförallt ovärderligt med hänsyn till sin egen och sina anställdas hälsa. Att spara in på den kan faktiskt leda till ökade kostnader i form av sjukfrånvaro och sjukskrivningar vilket gör beslutet till ett dyrare val i längden. 

Stäng smittan ute

Att damm kan leda till allergiska besvär är knappast okänt idag men det är få som tänker på hur många baciller och bakterier som frodas på ett kontor vart flera människor vistas tätt intill varandra varje dag. Speciellt i kontorslandskap som blivit oerhört populärt och allt vanligare förekommande på företag idag.

Underlätta för städningen

För att hjälpa de som genomför en kontorsstädning göteborg kan man försöka hålla ordning och reda så gott det går utan för mycket personliga saker eller andra föremål som försvårar själva städningen. Man kan också försöka samla ihop sladdar m.m. som annars kan vara i vägen.

RUT-avdrag vid en flytt

Idag och ända sedan hösten 2016 är det möjligt att utnyttja RUT-avdraget vid en flytt för att minska på kostnaderna för en flyttfirma norrköping och dennes tjänster. Med denna möjlighet kan man faktiskt halvera kostnaderna, men hur funkar det egentligen?

Så fungerar RUT-avdraget

Med RUT-avdraget har du alltså rätt till att dra av hela 50% av arbetskostnaden för hushållsnära tjänster och det upp till 25 000 kr över ett år. Här ingår numera också flytthjälp i form av hjälp med packningen, bärhjälp, lastning samt själva transporttiden. Det enda som egentligen inte ingår är drivmedel och bilkostnaden.

Regler för avdraget:

- Du måste ha fyllt 18 år.

- Enbart privatpersoner kan dra av med RUT-avdraget.

- Maxtaket ligger på 25.000 så om du redan dragit av så mycket under året som gått så kommer du inte kunna dra av mer.

- Du måste vara skriven på bostaden det gäller eller på något vis ha en tydlig koppling dit. 

- Du måste också arbeta och ha en konstant inkomst samt ha betalat tillräckligt mycket skatt.


Städare

En städare, eller lokalvårdare som man säger mer formellt här i Sverige, arbetar precis som man förstår genom namnet med att städa. Antingen så kan man vara anlitad av någon städfirma som håller i kontakten ut mot kunden eller så kan man anlitas direkt utav sin uppdragsgivare. Arbetet utförs sedan både på företag i offentliga miljöer liksom privata hem.

Certifikat och utbildningar

Tyvärr så har städhjälp stockholm  fått sig en ganska så negativ klang redan från förr men då ska man veta att en professionell städare också är utbildad och att det finns många certifikat att samla. 

- Först och främst så vill man idag anställa städhjälp med yrkesbevis (PRYL - Projekt Yrkesbevis Lokalvårdare) som bevisar att personen ifråga uppfyller kraven för kunskapsbehoven inom lokalvård och att denne också arbetar aktivt.

-SRY är ytterligare ett yrkesbevis man kan få som kvitto på sina både teoretiska och praktiska kunskaper.

- CLV+ är den senast tillkomna städutbildningen i listan och denne startades för att just försöka höja lokalvårdarnas status och standard. 


Att starta flyttfirma

I stort sett vem som helst skulle kunna starta upp en flyttfirma stockholm. Det enda som krävs egentligen är en tydlig affärsidé, en förståelse för företagsamhet, lite kunskaper från branschen och ett transporttillstånd. Dock så bör man likt alltid då man startar upp ett företag vara beredd på att behöva jobba hårt och att lönen för mödan kan komma att dröja.

Starta företag och affärsidé

Börja med att läsa på kring vad som gäller för alla som vill starta företag då det är kunskap som du kommer att behöva. Gå sedan vidare till att så tydligt som möjligt skriva ner din affärsidé så att du har något att gå efter när ni går framåt i utvecklingen och växer er större.

Fordon och transporttillstånd

Alla flyttfirmor behöver fordon för att kunna hjälpa sina kunder och ni kommer också behöva transporttillstånd som bevis på att ni har rätt till att bedriva er yrkesmässiga verksamhet.



Så mycket kostar en storstädning

Många drömmer om hjälp med städning hemma, men vad kostar det egentligen? För att få veta närmre vad det skulle komma att kosta en så tar man kontakt med några olika städfirmor som känns intressanta och så ber man dem skicka ut en offert. Här är det viktigt att man tydliggör mer exakt vad det är som man söker efter och alla andra uppgifter som är relevanta. Bostadsyta, om man har husdjur, vad det är för typ av golv, om man har mycket textilier som behöver rengöras o.s.v. Alla städfirmor skickar sedan ut ett ungefärligt pris vilket är viktigt att komma ihåg!

Priset för en storstädning av en villa efter det att man dragit av RUT-avdraget brukar landa på någonstans mellan 1600 - 5700 kr och för en lägenhet kan det röra sig om allt mellan 900 kr till 3220 kr. Det skiljer alltså en hel del från en städfirma bromma till en annan.